İSTAHED LOGO

Menü

Ara

ALO 184

image
yazar Ataç ALPARSLAN
27 Temmuz 2012
Köşe Yazıları

Okunma Sayısı

3608

Kurumlarımıza başvuran kişiler ile aramızda oluşan sorunları tek taraflı

(hasta odaklı) şikayet mekanizması ile çözüme yaklaştıracağını, kurumlarımızda

meydana gelen şiddet olaylarını azaltacağını iddia eden oluşum: ALO 184

Sağlık Bakanlığı Şikayet Hattı.

 

Bu kurumdan yapılan geri dönüşlerle tanışmamış olan her halde çok az

meslektaşımız vardır. TSM'lerden yapılan geri dönüşler ya da elimize ulaşan

savunma zarfları günlük hayatımızın bir parçası haline geldi.

 

Ana malzemesi insan olan mesleğimizi yaparken, sürtüşmeler, sorunlar

yaşamamak imkansız. Bunu hepimiz biliyoruz. Yaşanan sorunlarda tarafların

hemen her zaman kendisini haklı gördüğü de bir gerçek. Buradan uzlaştırmacı

hakem kurullarına ihtiyaç duyulduğu gerçeğine varmak zor değil. Ancak bu

hakem kurullarının tarafsız ve iyi eğitilmişlerden olması gerektiği de bir gerçek.

Şikayetleri ön elemeden geçirecek, gerçekten ele alınması gerekenleri tespit

edecek, daha sonra da tarafları ve olaya şahit olanları dinleyip bir sonuca

varacak. Gereksiz şikayette bulunup, kurumu yersiz meşgul edenlere, yanlış

beyanda bulunanlara da mutlaka bir cezai müeyyide uygulanacak.

 

Konuyu mail gruplarımızda defalarca tartıştık, işleyişine dair bir çok

önerilerde bulunduk. Ancak ortada hiçbir gelişme yok. Tam tersine sağlık

personeline karşı artan şiddet yaşanan bir gerçek olarak devam ediyor.

 

Bu hafta başında 184 ile ilgili bir olayı, sağlık çalışanlarına karşı şiddetteki

payının anlaşılabilmesi açısından anlatmak istiyorum.

 

ASM'de yan odamdaki Dr. Hanım askerlik muayenesi yaparken bir hastası

odama gelip muayene olmak istedi. Beklemesi mümkün değilmiş bir an önce

muayene olmalıymış. Ben de kendisine aile hekimliğinde bunun acil durumlar ve

izinler dışında mümkün olamayacağını, her talep eden hastaya bakarsak asla

bazı ailelerin hekimi olamayacağımızı, sistemin eskisi gibi olmadığını anlattım. İlk

tepkisi o zaman aile hekimim olarak size dilekçe vereyim oldu. Ben de aldığımız

prensip kararı gereğince aynı ASM içinde hasta değişimi yapmadığımızı bu kuralı

yaklaşık 2 yıldır başarı ile uyguladığımızı ve bunun komşudan mal çalmaya

benzediğini belirtttim ve eğer askerlik muayenelerinin aile hekimlerine

verilmesinden rahatsız ise şikayetini 184'e iletebileceğini belirttim. Hasta

odamdan çıktı ve koridordan 184'ü aradı.

 

Konuşmanın sonunda yanıma tekrar gelerek; telefondaki görevlinin ''diğer

aile hekimi sizi muayene edebilir'' dediğini söyledi.

 

Aynı ASM'de kendi aile hekimi görev başınd ve, acil bir durum söz konusu

değil iken başka bir aile hekimi tarafından muayenesinin yapılabileceğini söyleyen

görevli arkadaşımızın bu görevi yapabilme kabiliyetinde olduğunu kim iddia

edebilir ?

 

1. Acaba hastayı iyi dinlemedi de kendi aile hekiminin aynı kurumda görev

başında olduğunu mu anlamadı ?

 

2. Ters bir günündeydi de hasta ile uzun konuşmak istemedi olayı kısaca

savuşturdu mu?

3. Aile hekimliği Uygulama Yönetmeliği'nden haberi yoktu, Büyükşehir

Belediyesi sınırları içinde kişinin misafir hasta sayılamayacağını mı

bilmiyordu?

4. Telefonda hastanın durumunu acil olarak mı yorumladı.

5. Şikayetleri tek taraflı değerlendirme eğitimi mi almıştı acaba ? Her

zaman sağlık personeli suçludur. Kanun nizam tanıma, hastayı

mutlu edecek çözümü üret.

6. Yoksa canı sıkıldı da bir ASM'de hasta-doktor polemiği ile hareket

yaratmaya mı çalıştı.

 

Bu olaydan da anlaşılacağı gibi temel sorun Sağlık Bakanlığı'nın sektör

oyuncuları arasında olan sağlık personelini flu ya da eser element olarak olarak

görüyor olması. Sahayı onlarla paylaşmaya niyetinin olmaması.

Diğer Yazılar